Tävling: Var har jag varit? Del 3.

Vi går vidare i den stad jag söker namnet på.

Flera av bilderna berör mig mycket djupt, men jag vill visa dom!

Det här är ett monument över vad som hände under andra världskriget. En massa skor i järn står uppradade på kajkanten.

Skorna står lite hipp som happ! Vad hände här?

Jo,här sköts judar från det här landet av landsmän. Skorna var hårdvaluta på den tiden, så dom måste tas av………..

Än idag läggs blommor till minne av dom som en gång stod här………..

Skälet till att människor sköts här är att man då slapp besväret att begrava sina landsmän. Floden skulle ta hand om dom när dom hade ramlat i.

Det sista dom såg var det här. En världsberömd flod, som delar den här stan mitt itu!

Jag var så tagen när vi gick härifrån så vi gick till stadens äldsta konditori från 1858.

Ett ställe att varva ner på

UNDERBART!

——————————————————————————————————————————–

Regler för tävlingen:

  1. Ni får rösta en gång per inlägg (varje dag)
  2. Ni ska göra ett inlägg på er blogg om tävlingen och länka hit!
  3. Jag kommer att dra två vinnare bland dom som har gissat rätt och länkat hit.
  4. Jag publicerar inte gissningskommentarer. Inga ledtrådar förutom dom som finns i texten!!!  😉

Lycka Till!

OBS! Missade du Del 1 eller del 2 av tävlingen? Dom  ligger som länkar i sidokolumnen.

9 thoughts on “Tävling: Var har jag varit? Del 3.

  1. Men gud nu blir jag så förvirrad!! Det är inte den staden som jag trodde igår. Jag har suttit här nu en lång stund och försökt med glasögon utan glasögon, kisandes om jag mot förmodan skulle kunna utläsa var du varit från någon av skyltarna. Men jag ger upp får invänta morgondagen.
    Men du dessa skor… oj oj vad mitt hjärta gråter. Tänk vilken tragik. Stackars människor då det begav sig.
    Detta var något nytt för mig har aldrig hört talats om detta.
    Ha det.

  2. Så mycket tragik det var här…jag vet precis var du har varit, både stadens namn och floden…men jag deltar inte så jag skriver inte ut det…
    Visst är det klart för den nya istiden i uddevalla…Bilderna är från Skeppsviken igår…det ser likadant ut på Fridhem, dispansen att få tippa i bäveån kom när vintern var slut!!! Kramiz

  3. Jag har då inte en aning om vilken stad det rör sig om men gud så tragiskt med alla som fått sätta livet till..
    Vad hemskt att stå där och bara vänta på att bli avrättad!!! Usch jag ryser..

    Kramisar

Kommentera

