Luftlök – min roligaste växt

Den skrattar inte, den berättar inga vitsar,men den är rolig i alla fall!

Den slingrar sig som en orm.Ingen ordning alls!

I toppen på stänglarna kommer små lökar och ur lökarna växer en ny stängel upp där det kommer fler.

 

En kompis gav mig lite lökar att sätta förra året och det funkade som ni ser. Dom används till matlagning (har inte prövat än) och jag vet inte om man kan köpa lökar i handelsträdgårdarna!

Någon som vet eller har den här roliga växten?

18 thoughts on “Luftlök – min roligaste växt

  1. Ser ”roligt” ut, aldrig sett eller använt mig det, kanske vore något till nästa år på balkongen. Programmet sändes ikväll, finns att se på nätet. Kram

  2. Nämen, vad festlig! Har aldrig sett eller hört talas om den. En sådan skulle jag vilja ha! Blev ju glad bara av att se den på kort!
    Ja, det är kul, nyttigt och allmänt härligt! 😀

  3. Vilken rolig lök, har aldrig sett något liknande! =)
    Du skulle bara veta hur många blogcandy det finns, de som jag hittat är bara en bråkdel!
    Hoppas du har haft en underbar dag!
    Kramar

  4. Har varken hört eller sett en sån växt förr men den var onekligen väldigt skojig. Den skulle passa jättebra i våra rabatter. Det är lite tokigt i våran trädgård alltid 😉

    Kramisar

  5. Hej.
    Åh vad roligt att läsa om luftlök. Jag har satt såna som jag fått av en kompis, dom är jättefina, men jag hade lite dålig hum om vad man gjorde med den. Kram till alla.

  6. Veiken, du är lyckligt lottad!

    Jag har letat efter luftlök hur länge som helst men inte fått tag i någon. Det är grymt gott i sallader och klippt över fisk, kyckling eller kött och sedan är det en så rolig växt.

    När den växt till sig kan jag få en liten rotbit?

    Kramar!!!
    Erika

  7. Luftlöken är en ständig följeslagare hos mig och har varit så under många år. Både god och snygg. Passar därför både i rabatten och i grönsakslandet. Om man vill ha flera så petar man bara helt sonika ner en liten topplök i jorden. Funkar perfekt!

    Jag har som jag kan skicka mot porto om någon vill ha.

Kommentera

