Dataspel i julklapp?

Vad väljer du att ge bort? Ett spel med mycket våld?

Enligt en undersökning påverkas vi av våld i spel, kan bli agressivare och få mindre empatisk förmåga….. Empati är väl det som behövs mest av allt just nu i vårt kalla samhälle.

Jag är inte ett dugg förvånad. Självklart påverkas man av yttre omständigheter, även om det ”bara” är i datavärlden.

Jag behöver bara gå till mig själv. Filmer som jag tyckte var ruskiga för sådår 20-30 år sedan är ingenting i  idag.  Jag har alltså flyttat fram positionerna och det är inget jag själv vill, men jag har blivit påverkad. Inget snack om det.

Spänning på film och spel gillar jag , men våld, våld, våld!

Vissa ungdomar och vuxna tappar greppet om verkligheten  och blir avtrubbade när speltimmarna blir många.

Vad är det som gör att våld är så populärt att leverera på film och i dataspel? Jag förstår det inte!

15 reaktioner till “Dataspel i julklapp?

  1. Ja, nog är det så att många ungdomar är alltför engagerade i sina datorer och spel…Det är ju inte alls bra. Jag har förresten köpt spel till gubben i julklapp, ett wii…hehehe…få se om han kan engagera sig i det! Kramiz

  2. God fm. Jag fattar inte heller hur dom kan sitta i flera timmar o bara slåss o skjuta andra. Blodet sprutar fy. Nej något sådant köper jag inte. Här snöar det igen. Fy satan. Kram

  3. Jag har verkligen försökt undvika allt vad våld heter när det gäller mina barn, men jag har gett upp. De får det från så många andra håll, känns helt omöjligt!

    Såg ut som rejäla broddar och det är!!!

  4. Problemet är att redan i artikelns inledning ställs faktafelen på hög. Författarna vet säkerligen mycket om hjärnforskning, men uppenbarligen inget alls om spel. Och när man ställer väldigt uppenbara riskfaktorer (socioekonomisk bakgrund, brist på skyddande nätverk, utsatthet…) och vill lägga till dataspel blir det bara löjligt.

  5. Jag har aldrig förstått mig på tv/data spel överhuvudtaget. Jag blir bara uppstressad..
    För min del blir det till att titta på när andra spelar. Därför har jag aldrig köpt något spel till någon annan heller..

    Kramisar

  6. Jag tror att våld i spel påverkas om man är mottaglig för det. Man måste ju lära sina barn att det inte fungerar på detta viset i verkligheten. Jasså det är där hon bor, min dotter bor i Nödinge. Själv bor jag långt ut i skogen förbi din dotter. Du vet där det bara finns granar och vilda djur som grannar. Ett par mil högre upp med andra ord. Idag ska jag ta mig till en bonde och höra om han har lite höbalar att sälja för Hjortarna skrapar sig blodiga på mulen av all skarsnö som är. Håll tummarna för att dom har balar och inte höägg att sälja. Hejhej från mig!

  7. Klart att folk påverkas! På samma sätt som de påverkas av tidningar och annat. Kunde inte låta bli att blogga om ”sexredaktionerna” idag, för jag är tröööött på dem.

    Jag köper praktiska saker och böcker som julklapp!

  8. Vad sägs att posta om repliken på den artikeln också? Eftersom den har blivit grundligt slaktad av en annan forskningsgrupp.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20192553

    Much ado about nothing: the misestimation and overinterpretation of violent video game effects in eastern and western nations: comment on Anderson et al. (2010).

    The issue of violent video game influences on youth violence and aggression remains intensely debated in the scholarly literature and among the general public. Several recent meta-analyses, examining outcome measures most closely related to serious aggressive acts, found little evidence for a relationship between violent video games and aggression or violence. In a new meta-analysis, C. A. Anderson et al. (2010) questioned these findings. However, their analysis has several methodological issues that limit the interpretability of their results. In their analysis, C. A. Anderson et al. included many studies that do not relate well to serious aggression, an apparently biased sample of unpublished studies, and a ”best practices” analysis that appears unreliable and does not consider the impact of unstandardized aggression measures on the inflation of effect size estimates. They also focused on bivariate correlations rather than better controlled estimates of effects. Despite a number of methodological flaws that all appear likely to inflate effect size estimates, the final estimate of r = .15 is still indicative of only weak effects. Contrasts between the claims of C. A. Anderson et al. (2010) and real-world data on youth violence are discussed.

  9. Tänk denna diskussionen fanns redan i början när man började kolla på våld på tv/video.
    Det fattar väl vem som helst att man blir avtrubbad om man ser massa våld hela tiden, sen när det händer i verkligheten så bryr man sig liksom inte.

  10. Jag begriper mig inte heller på allt våld som är i filmerna. Eller i spel, men jag spelar aldrig dataspel så det vet jag inte så mycket om. Jag har knappt spelat nåt alls sen jag tog mig ur mitt Tetris-beroende 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s