Montezumas hämnd…..

……eller turistdiarré är inte alls kul när man är på semester. Det finns faktiskt bättre sätt att tillbringa en dyr semester på.

Smittskyddsinstitutet har klarlagt vilka länder där det är ”säkrast” att du drabbas.

Indien, Indonesien, Marocko och Thailand är högst upp på listan med Indien som klar etta!

Andra turistländer finns med längre ned: Tunisien, Egypten, Turkiet, Bulgarien.

I Grekland, Frankrike, Portugal och Spanien är risken långt mindre för att bli sjuk även om den finns också där.

Jag har aldrig varit i Indien och Marocco men i Thailand flera gånger och aldrig känt det allra minsta.  När vi var i Indonesien, närmare bestämt på Bali åkte vi forsränning och när vi var framme vid målet hoppade jag i floden. Det skulle jag aldrig gjort, för den användes som toalett och badrum av folket som bodde där. En kallsup och jag fick betala med flea dagars ”näratilltoalettenvistelse!

Den största boven till magsjuka utomlands är INTE maten om du äter het = varm mat!

Sedlarna du tar i är bland det allra skitigaste som finns. Miljarder bakterier på händerna och ett kli i ansiktet, eller stoppa en bit bröd i munnen som du just tagit i är rena drömmen för dessa bakterier.

Ha aldrig alcogel längre bort än tre meter och ANVÄND det ofta, så har du stor chans att klara dig!

Helt OK att äta om maten kommer direkt från grytan! (Bangkok)

13 thoughts on “Montezumas hämnd…..

  1. God morgon. Fick en släng när Ingela o jag var i Tunisien, åt en glassorbé där. Det skulle jag aldrig gjort. Fick medicin av giden. blev bra. Kramar

  2. Vi blev magsjuka en gång när vi var på Tenerife. Vi skulle ha varsin Irish Coffee. Bert sa att den smakade konstigt. När jag provade tyckte jag detsamma.

    Vi förstod sen att det var gräddpatroner man använde och att den ena var för gammal. Man hade använt den färdigt och sen fyllt på med en ny. Det hjälpte ingen av oss utan vi blev jättesjuka.

    Vi hade semester i 3 veckor, varav den ena blev helt förstörd. Vi fick gå till en läkare som bara pratade spanska och inte förstod engelska. Han hade en finsk sköterska, som pratade mycket dålig svenska.

    Så det var knappt att vi fick ut ersättning från försäkringen, därför att det inte stod på intyget att vi måste vila. Men det ordnade sej till slut, när vi pratade med en annan på försäkringsbolaget.

    Kram/Gilla

  3. Den allra värsta magsjukan åkte jag på i Frankrike medan Egypten bjöd på en lindrigare variant. Jag brukar klara mig hyfsat bra. Peppar, peppar…

    Men handspriten är guld värd!

  4. Vet precis vad du pratar om. Den hämnden har man ju kännt på i Indien. 10 dagar på raken. Man vet ju att man lever efter sånt … hahahaaa:) Vattnet är ju inte direkt hälsosamt att dricka heller.
    Nu käkar vi snö istället, det är bara att gå ut och öppna munnen 🙂

Kommentera

