Sova på jobbet.

Sover du på jobbet?

Brukar du slöa till, ögonlocken blir tunga och huvudet nickar till lite lätt, eller är du klarvaken, alert och på hugget hela tiden?

En pilot på SAS slocknade när planet var i luften mellan Stockholm och Köpenhamn. Andre piloten som just varit på toaletten fick väcka honom. Toalettmannen fick banka flera gånger på dörren in till cockpit innan tröttisen vaknade och kunde släppa in sin kollega.

Det finns bättre och sämre arbetsplaster att slockna på – den här var en av de sämsta.

En tacksamhetens tanke går till den eller dom som uppfann autopiloten!

Annonser

21 thoughts on “Sova på jobbet.

  1. Flygplanen idag flyger sig själva och landar nästan helt automatiskt med, så det är inte mycket som går fel med en sovande pilot, så länge det finns bränsle =)

    Det finns tester som visar att idag så kan passagerare ta över ett flygplan och landa dom själva om det nu skulle behövas.

    Betydligt värre när lastbilsförare somnar vid ratten.

  2. Jobbar själv skift och kan säga det att vissa saker kan man inte rå för och en av dessa är att nicka till..

    tänk själv, börja tio på kvällen, jobba tills 02, sova till 04, upp och ta tag i sakerna igen och jobba tills 07..

    Sen som sagt, flygplan.. vad kan hända lixom? 🙂

  3. Håller med om att flygplanen idag klarar av att flyga själv, bara det inte blir motorstrul för då behövs flygkunskaperna. Så länge allt går efter den planerade flygrutten är det egentligen inget att oroa sig för och det verkar det ha gjort. Autopiloten sköter det mesta. Däremot är det nog ganska förargligt att något som detta kom ut…

  4. Inte skulle jag vilja vara ombord på ett plan, där piloten sover. Även om det är en autopilot inkopplad. Det kan ju hända oförberdda saker, som behöver tas hand om omedelbart.

    Kram/Gilla

  5. Hoppsan tur att det är så avanserad teknik i planen..
    Ja faktiskt jag gillar verkligen skivan,,konstigt att jag aldrig hört talas om dom tidigare,,men å andra sidan så är ju jag en sån där Country tok,,kanske ligger förklaringen där.Haé Kram.

  6. Förstår piloterna. dom har säkert tuffa tider och anpasssa.
    pinsamt nog att 2 é piloten fick knacka på men som sagt detta var uppe i luften och planet sköter sig själv.
    Så skulle inte alls vara orolig. hade det varit vid start hade det ju varit en sak men högt uppe och ca 1.5 tim resa så tror jag inte det skadar om han blundar 10 min. media ska alltid överdriva så man får ju lägga på 60% av historien.
    bra av sas och inte vidta återgärder. det säger ju sig själv att säkerheten var prioriterad ändå

  7. ”En tacksamhetens tanke går till den eller dom som uppfann autopiloten!”

    Dels är det faktiskt autopilotens fel att piloter somnar. Det finns inget att göra när man väl kommit upp på level, annat än att prata lite radio då o då och kolla soppan.

  8. Kanske inte det bästa jobbet att sova på, dock!
    Visst kan det vara någon dag man är mer trött än andra men jag försöker hålla mig vaken, annars får jag väl gå ut och hoppa i snön! =)
    Kram Elenor

  9. Uh, såg också den där rubriken och genast tänkte jag vad som hade kunnat hända, om det hade hänt det värsta! Tur att det inte blev så! Undrar hur vanligt det är att piloten nickar till under långflygningar…?

  10. Köpenhamn – Stockholm är ju ingen sträcka alls. När Jag flög Stockholm – Göteborg en gång så var det typ brant stig en halvtimme, 10 minuter planflykt, en halvtimme sjunk. Min poäng är att piloterna har saker att göra, eller åtminstone övervaka, hela tiden. När hade han tid att somna ?
    Att flyga över atlanten eller till fjärran östern, där finns tid att somna, men ett sånt här skutt ?

  11. Har läst artikeln i SVD. Hur kan man från SAS sida säga att detta förkommer. Fullständigt oacceptabelt. Det skall var två piloter på ett flygplan. Ni har lagt ner en relive pilot, för att spara pengar. OK. Om det då finns två pilot´s så kan väl den ene vara vaken när den andre går på toa. Jag är själv pilot och skulle aldrig lämna ett flygplan utan kontroll. Ni är på väldigt farliga vägar. Sen kan man lita på på tekniken, men den kräver att man ställer in rätt värden. Skit in, skit ut. Inget flygplan landar sig själv.

    Det finns studier på hur människan fungerar, pyknisk och fysiskt, kanske SAS skall börja att studera dessa. Vi har varit framstående i detta arbete, med bl a Thai Airways. De har en enastående flygsäkerhet. Bl a relive pilot. Kanske vore det bättre att dra ner BONUSEN för VD och de andra, till förmån till de som gör jobbet.

    Till er alla som gör ett bra jobb,

    Jens Håkansson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s