Fästingar är på frammarsch…..

Dom små äcklen kommer bred front från Östkusten och ger oss TBE om det vill sig illa. Jag har ännu inte vaccinerat mig, men jag har i alla fall tänkt tanken och snart har jag nog bestämt mig. Vi bor så att harar och rådjur finns alldeles in på knuten och det är värddjur för dom små lömska krypen.

När jag hade en fästing på magen och upptäckte den, sa min man:

-Du ser väl att det är en pormask.

-Du ska sätta på dig glasögon, benen rör ju på sig. Sedan rykte jag ut den och dottern fick gräva ut käftarna med en nål!

Tack och lov så slapp jag borrelia eller TBE!

Hur många fästingar döljs i grönskan?

12 thoughts on “Fästingar är på frammarsch…..

  1. Jag känner en som råkade ut för TBE, inget vidare att få det kan jag ju säga.
    Halva ansiktet blev förlamat och psyket var ju inte på topp.
    Det tog en lång, lång tid att bli frisk.

    Bannlys dom j . . . . a små hemskiteterna!

  2. ”Vår” Noack hade ju borrelia förra året. Så det är en sak jag inte önskar varken människor eller djur. Svaret på din fråga är: MÅNGA.

    Svar: Äntligen en, som är lika dana som vi och gillar Kungafamiljen. De satt ju, som om det var solsken runt omkring dom. Jag är verkligen en royalist och vill ha dem kvar. Men det gör nog inget om Vickan får ta över.

    Kram/Gilla

  3. jag får massor av fästingar varjeår. Gick runt med borrelia i 5-6 månader men hade inga besvär utan såg med tiden ett rött band under knät. TBE däremotärjag räddare för. Vaccinering är nog ett måste när vi får hit dem från öst. Kram

  4. jo det finns många fästingar ute i grönskan, jag har en fiffig grej som jag tar bort fästingar med, det ser ut som en penna med en ögla som man för över fästingen och sedan drar åt och snurrar sedan runt och då lossnar fästingen hur lätt som helst och lämnar ingenting kvar på kroppen
    bamsekramar

  5. Jag kok….ar rosmarin/vitlök och silar och sprejar på hundarna och mina benDu vännen… idag har jag suttit på hela ryggen.Just nu ser jag en deckare sen ska jag dra täcket över huvudet.Så Nattikram!

  6. Massor av fästingar döljs i den grönskan. Även katt och hund kan vara värddjur för fästingar. Det räcker att man går igenom gräset om man har otur för att man skall få en fästing. Själv har jag haft några i år, men jag brukar ju vara mycket ute i skog och mark. Så jag får nog skylla mig själv i det fallet. Självklart är jag vaccinerad mot fästingar. Tog faktiskt fjärde sprutan i år. Så nu har fem år innan jag behöver ta nästa. Fast det skyddar ju inte mot borrelia utan bara mot TBE. Men TBE är svårbotad och besvärlig. Borrelia brukar det bara vara en penicillin kur emot…

  7. Jo, det är läskigt med dessa fästingar och sjukdomarna Borrelia och TBE
    vet de som fått det och fortfarande efter många år inte är helt återställda
    så det är nog bra att vaccinera sig.
    kram

  8. Det här är inte roligt! Tacka vet jag stora farliga djur, de som man kan se och skydda sig från (typ hästar 😉 ) men de här lömska krypen som kan kamoflera sig som pormaskar (!) är ju helt hopplösa. Ta absolut en vaccination!

  9. Riktigt otäcka små kryp ät det, tyvärr har jag varit ofrivillig fodervärd åt flera sådana den här sommaren, Funderar starkt på att vaccinera mig.

Kommentera

