Kamera – ja tack!

Ovetande passagerare har blivit filmade bussar i Umeå utan att dom vet om det….. jaha, vad är det med det?

Jag ser gärna att det sitter en kamera i varje gathörn om det behövs. Så länge inte filmen används i andra syften och sparas länge tycker jag att det är en trygghet för mig om det finns övervakning.

Jag behöver inte ens veta var kamerorna sitter. Det är ju för att slippa otrevligheter.

Förresten en liten hint skulle inte vara så dumt ändå, så jag hinner kamma mig, sätta på läppglans och ett snyggt leende!

Undrar om det fanns en kamera i den här spårvagnen…..

Kolla HÄR vad bra det är med kamera

16 thoughts on “Kamera – ja tack!

  1. Den som har rent samvete behöver verkligen inte oroa sej för kameror varken här eller där. Jag struntar högaktinigsfullt i dom. Men jag säger till föraren av vår bil om jag ser att det är kameraövervaknig på vägen att kolla hastigheten. Det händer ju ibland att den är aningen för hög.

    Kram/Gilla

  2. Jag håller nog med om det där med kameror. Förr tänkte jag att bara de som har något att dölja ogillar dem men så enkelt är det väl inte 😛
    Ha en fin lördag, här har redan lastbilar med mat och annat börja raddas, snart är det Gothia!

  3. Jag känner samma sak – vad rör det mig om jag blir filmad där jag sitter och läser på tåget, eller sover, som jag gör rätt ofta? Den typen av övervakning är ju för min säkerhet och den har jag absolut inga problem med.

  4. Bästa Veiken,

    Utan att vara alltför paranoid när det gäller övervakning, vill jag ändå säga något.

    Vi vet vilka makthavare och säkerhetsinstanser vi har idag, men inte vilka vi får imorgon, i synnerhet inte deras agenda. Därför skall man vara försiktig med att införa övervakning i vartenda gathörn. Oavsett naiva argument som att ”har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja”. Problemet är nämligen vem som definierar vad som är ”rent mjöl i påsen”… Vi har stor yttrandefrihet och personlig frihet överhuvudtaget i Sverige idag. Vi skall nog akta oss för att ta det för givet. Historien har gång på gång visat oss hur snabbt och lätt det kan gå att plötsligt leva i en diktatur eller synnerligen kringskuren verklighet, även i Europa och Norden…

    I Storbritannien har man redan i dag kameror överallt i innerstäderna. Trots detta har man där mer våld och överfall etc än här. Kameror invaggar i falsk säkerhet. Man slipper inte otrevligheter, som du säger. Våldsverkare och galningar bryr sig sällan om de hamnar på bild, i vilket fall i det ögonblick de lever rövare. Det finns goda erfarenhet vad gäller ökat uppklarande av redan begångna brott, men inte i närheten så många som man trodde att det skulle bli med ökad övervakning. Och som sagt, kamerorna i sig hindrar inte våld.

    Kameror har sitt syfte på vissa platser, givet att man följer regelverk för att säkerställa den personliga integriteten. Som på kollektivtrafikens fordon eller i butiker, nattklubbar eller stökiga nöjeskvarter. Men vi skall akta oss för att sprida dem alltför brett utanför dessa områden.

    Lev väl och njut av dina resor!

    Mvh/

    Kurt

  5. Där jag bor har vi t.o.m kameraövervakning när vi går till sopstugan och slänger våra sopor. Det har gått lite för långt när sådan skall behövas…

  6. Med risk för att anses ”naiv” -jisses då 😛 … så är det bra med kameror som förebyggande åtgärd. När man inte kan gå ensam eller var man vill längre och kameror åtminstone kan dämpa överfallslusten på buset då ska vi ha det! Stör inte mig ett dugg!!

  7. Håller med Kurt! ”Big Brother watching” är högst obehagligt.

    Som Ma säjer – behövs det verkligen kameror i sopstugan?

    Man måste värna om sin frihet. Den äts iväg lite, lite grann i taget och
    sen, helt plötsligt, är den borta, och vi undrar hur det hela gick till.

Kommentera

