Vad har hänt?

44 döda på långresa….

Hur uppfattar du en sådan överskrift?

Jag tänkte, herre gud vad har nu hänt! Vad är det för en sorts katastrof som gör att 44 människor dör när dom är på långresa?

Så här är det.

När krematorieugnarna slutade att fungera Kvibergs kyrkogård i Göteborg, fraktades 44 döda till andra orter för kremering.

Det är en jäkla skillnad på hur man läser överskrifter och journalister kanske ska kolla svenskan lite bättre, fast egentligen tror jag att hon ville ha en säljande rubrik!

21 reaktioner till “Vad har hänt?

  1. ja herre gud…tidningarna gör allt för att skapa rubriker och sälja lösnummer. Som när det stod…Jonas och Madeleine lyckliga igen. Där kunde man dock räkna ut att det hela handlade om att dom är lyckliga i nya förhållanden men baktanken var ju att man skulle tro att dom hittat tillbaka till varandra.

  2. När man läser 44 döda på långresa så tror man ju att något hemsk har hänt. Den som skrivit det ville nog att folk skulle haja till och läsa hans text. Ingen vill kanske läsa det annars. Journalister kan ju skapa panik och få folk oroliga med missledda texter. Därför ska man inte tro på allt som skrivs i skvaller tidningar eller på löpsedlarna heller.
    Jag tror trafikolyckorna ökar pg. av att folk stressar och att det blir bara mer och mer bilar. Bilarna är så ljudisolerade nu för tiden också, att när man sitter i en bil så känner man sig väldigt säker. Man är i annan värld. I en äldre bil så hör man mer ljud utifrån. Nya bilar har mycket mer kraft i motorn och är piggare att köra, och det gillar yngre. Man blir fartblind. Med tanke på att det kommer bli mer och mer bilar, så har var och en ett stort ansvar när dom kör bil. Bättre att ta det lungnt och komma fram sent än att stressa och inte komma fram alls. Ha det så gott där nere i Göteborg. Hoppas solen snart bryter fram mellan molnen. Här har det häll regnat under natten, Det regnar fortfarande men inte så hårt.

  3. Journalister behandlar svenskan helt j*vligt. Både stavfel i mängder och överskrifter som kan ta kål på en. Överskrifterna skrivs medvetet, så man kan ta fel på vad som menas.

    Kram/Gilla

  4. Ha, ha, ha –

    En skrämmande rubrik i sanning. Första tanken var,
    Vilken resebolag var det ? Ett annat ord än ”döda” borde ha
    använts, fast jag antar att ordet ”lik” är lite för mycket för våra
    ömma ögon att see.

  5. Säkerligen ville hon ha en säljande rubrik. Det är ju de mediafolk lever på och denna sålde nog många lösnummer, tror åtminstone jag. För desto mer häpnadsväckande rubrik man kan skapa desto bättre lösnummersförsäljning. Fast frågan är nog om det journalisten själv som har skrivet rubriken. På alla stora tidningar har speciella personer som sätter tidningsrubrikerna. Men rubriksättaren var duktig i det avsendet att locka läsare till artikeln…

Lämna ett svar till Sita Avbryt svar