Sydafrikatävling del 2.

Missade du första delen kolla HÄR

En stadsvandring är aldrig fel, särskilt inte i en spännande stad.  Byggnaden till höger ser så oskyldig ut, men slavarna låstes in och bodde här. Vill INTE veta vad som hände bakom den vackra fasaden.

Den grå byggnaden alldeles intill är kyrkan dit Herrar och Damer gick och utövade sin religion, med sina goda samveten.

Gubben sträcker på sig framför parlamentet. Här har historia skrivits! Lagarna om Apartheids upphörande stiftades här.

Ouuppss! Såna här små vänner fanns i massor. Det kändes nästan som hemma!

Alldeles rätt. Vänstertrafik gäller och det är inte så lätt alla gånger! 😉

Färgglatt så det förslår här i Bo- Kaap. När slaveriet upphörde flyttade många muslimer hit.

Läckert!

Va? Har jag kommit hem till Göteborg! Har någon snott vårt hjul?

På väg mot Waterfront. Klocktornet talar om att vi har kommit rätt.

Här står fyra personer, som ser till att allt är OK både dag och natt!

Tänk, inte visste jag att november är en så härlig månad! En promenad utmed kajkanten i Waterfront!

Nu har jag två frågor till er:

Fråga 3 i tävlingen:

Hur många huvudstäder har Sydafrika?

1. 3 st.     X 2 st.    2. 1 st

Fråga 4:

Ni såg fyra statyer  på bild som står i Waterfront. Dom har något gemensamt. Vad?

1. Berömda Sydafrikanska författare   X Berömda Sydafrikanska forskare 2. Alla har fått Nobels fredspris.

Kan ni namnen, så får ni en guldstjärna.

————————————————————————–

OBS!

Tävlingsregler!

Det blir 13 frågor i olika inlägg. Ni måste spara era svar, för jag vill INTE ha svaren nu. Dom lämnar ni i sista inlägget!

Ni skriver ett inlägg och länkar hit, samtidigt som ni tar med er bild på en eller båda vinsterna som är:

Första pris. Den här gruppen är den absolut populäraste i Sydafrika som sjunger afrikanska sånger. Klicka på bilden så får ni höra hur dom låter.

Andra pris: Dom här killarna stod i Kapstaden på gatan och sjöng.

LYCKA TILL!

27 reaktioner till “Sydafrikatävling del 2.

  1. Så det är tävling på gång. jag är så dålig på sånt men jag är inte dålig på att – önska dig en fin trettondag med många varma kramar!!

  2. Spännande bilder och smarta. Till exempel den med ekorren och det vackra lilla huset i gult.

    Svar: Jag tyckte att det var oförskämt att du skulle skaffa dej utbilning med mera. Du är ju smart i alla fall som inte tillåter vad som helst.

    Ha en riktig bra helg i fortsättningen.

    Kram/Gilla

  3. Jodå jag spelade,hadde 5 rätt inför sista avd.men sprack i sista.så jag vann 55kr.gick minus -45kr.men jag vann söndags på v75 800kr.alltid roligt vinna det man satsa.Har det snöat hos dig idag,kommit 1dm i hjo,men uppehåll nu.Ha en skön kväll.

  4. Hej du,,Fina Kapstaden bilder,,dom där 4 gubbarna har jag hört om,kommer inte på när..
    Ja en typiskt skånsk höna,,har inte alla hemma.Haé Kram.

  5. Vilken spännande resa, skrev jag det kanske i förra inlägget? Nåja, det tål att upprepas.

    Din tävling är verkligen intressant och spännande, jag tycker att jag lär mig lite och förhoppningsvis kommer jag att kunna klura ut frågorna när det är så dags.

    Underbara bilder och nu vet jag också vart jag skulle kunna åka i november. Pariserhjulet är det enda jag åkt i Liseberg, förutom barngrejerna som farfars bilar osv. =) Som höjdrädd fattar jag fortfarande inte att jag satte mig där och tyckte också bli en svetsexpert när jag fanns där uppe i luften. =)

    Det var före min fotoperiod och därför är det helt obegripligt.

  6. Godmorgon i stugan! Jasså, det är dit de har flyttat våra ekorrar…Här är de väldigt sällsynta. Såg en i Slottsskogen för några år sen…Kramiz

  7. Angående läkemedels bluffen måste jag bara få säga att jag slår dövörat till i sådana situationer och vaccinerar i alla fall. Däremot så vaccinerade jag inte mot svininfluensan då man inte visste biverkningarna och jag redan hade en son som reagerar konstigt på konstiga saker. Ville absolut inte riskera att han skulle bli sämre.

    Jag skippar tävlingen men tittar gärna på bilderna =O)

  8. Vad vackert det såg ut där. Jag skulle någongång vilja åka till ett inte så turistinvaderat ställe. Sydafrika lockar ganska mycket faktiskt..

    Kramisar

  9. detta gillar jag ,älskar att leta upp grejer och samtidigt lär man sig otroligt mycket .
    Jag kan som du vet inte ta med bilden till min blogg räcker det att länka till dej ? god fortsättning/kram

Lämna en kommentar